Föreläsning om hjärntrötthet!

Jag kan inte påstå att det var dom bästa förutsättningarna som hjärntrött. 
Föreläsningen lockade massor av berörda och i varje paus utbröt ett surrande i hela rummet, öronproppar hade nog varit det bästa vid ett sånt tillfälle eller att lämna salen för en stund. 
Surret ger mig lite panikkänslor och pannbenet ger sig till känna. 
Dessutom var det ett starkt sken från takbelysningen som sänktes efter påtryckningar. 
Fem skärmar med informationen så alla skulle se. 
Men som hjärntrött har man svårt att fokusera och tar då in för mycket information, så som folk som plockar i väskor, mobiltelefoner, småprat. 
Jag tycker i alla fall att det var nyttigt att gå på denna föreläsning, då det tog upp många av problemen jag har och annat upplysande. 
Människor som drabbas av hjärntrötthet är bl.a.
  • Stroke
  • MS
  • Stress 
  • Cancer behandling 
  • Utmattnings syndrom 
  • Trauman 
  • Skallskador 
  • Smärta 
Det var några fler men som jag inte kommer ihåg. 
Det här är några symtom som kan visa sig.
  • Ökad känslosamhet 
  • Minnesproblem 
  • Ljuskänslighet 
  • Ljudkänslighet 
  • Stresskänslighet 
  • Irritabilitet 
  • Huvudvärk 
  • Dygnsvariation
Ursäkta dålig bild!😔


Jag kan inte tala för alla men jag själv lever ganska inrutat.
Jag måste ha en viss ordning här hemma, därför vill jag vara den som ställer tillbaka saker på sin plats efter t.ex disk. Jag har en speciell ordning i alla skåp och har någon annan ställt saker på fel ställe så funkar det inte i mitt huvud och huvudvärken är ett faktum. 

Träning är också en viktig aktivitet i mitt liv, dels därför att det hjälper mig att hålla ner vikten och att jag stärker muskulaturen i bålen och får därigenom mindre smärtor. 
Mina hjärnskador har gjort att jag har en spastisitet i vänster sida, så jag kan inte springa utan det är powerwalks som funkar för mig. 
Vila från intryck varje dag är också viktigt. Lyssna på avslappning eller ljudbok, kanske utöva mindfulness. 
Det är viktigt för mig att få vara ensam en stund varje dag, förutom att vara med djuren förstås. 


Komma ihåg att säga stopp när det blir för mycket. 
Sen är det det här med att informera omgivningen om sina skador och hur det fungerar. 
Det är ju mest dom man har närmast som egentligen behöver veta varför man blir som man blir och gör som man gör ibland. 
Jag klarar som sagt inte av surriga och röriga miljöer så jag undviker att gå in i fikarummet när alla är där, jag handlar helst på morgonen eller kvällen då det är minst folk i rörelse. 
Hockey fixar jag för då fokuserar jag bara på spelet.
Reor är totalt uteslutet 😱,jag tänker så att är det meningen så finns det kvar något som jag ska ha när vargarna varit framme. 
En fördel med mina skador är mitt behov av ordning, jag är bra på att organisera och ordna saker.
Det som ibland är jobbigast med dom samma är att det inte syns.
Jag jobbar 10 timmar i veckan och det är max vad jag klarar av. 
Men tack och lov så är jag bra på att hålla en positiv inställning till livet trots detta. 
Ibland är det jävligt jobbigt då värken ligger på hela tiden och till slut orkar man inte hålla skenet uppe. 😥
Men det finns dom som har det sämre, så ta vara på livet och dom du tycker om. 
Det tog en vecka innan jag orkade skriva om detta för föreläsningen var en del utanför mitt inrutade liv.
Carpe diem!🙏