Jag har visserligen inte spelat hockey men.....
Hästar och ridning skördar också sina offer.
1991 är årtalet som jag aldrig glömmer, trots minnesproblem.
Jag fick ju som jag skrivit tidigare en häst över mig.
Första året efteråt var väl en ända lång tid för att kämpa sig tillbaka. 
Jag var dubbel seende i 9 månader p.g.a att hjärnan slog en volt inne i huvudet och ena synnerven tänjdes ut. Avståndsbedömning och balansen var inte den bästa, då min mormor gick ut och gick med mig så jag skulle få lite träning. 
Psykolog fick hjälpa mig att hantera mina mentala styrkor och svagheter. 
Å så var det ju i flera månader men...... jag skulle tillbaka dit jag var före olyckan. 
Tjurskallen fanns ju kvar. 
Men jag kämpade mig tillbaka. 
Sjukvården efteråt verkade fokusera på dubbel seendet och hjärnskakningen tycks ha läkt utan bestående men. Ehhhhh!!!!🤔
Jag har jobbat heltid inom samhall under många år och det gick ganska bra. 
Men med åren så visade sig dom efterföljande problemen också. 
Först var jag nere på 75% men kroppen blev fysiskt sjuk hela tiden,  allergier, astma, förkylningar. Utreddes, gick ner på halvtid. 
Nåt som är lite intressant är att när du får pension, så räknas den på tiden du jobbat heltid, om än du jobbat massa och följt löneutvecklingen så stannar din ekonomi den dagen du får stämpeln/ kan inte jobba fullt ut!
Men det är bara att acceptera!
Man orkar inte ta striderna!
Hjärntröttheten: man blir egentligen ganska folkskygg. Behöver vila länge när man behövt fokusera. 
Kroppsliga problem: hjärnan ger inte längre samma signaler. Jag måste äta medicin för att kunna gå på toaletten. CRPS= Cronic regional pain syndrome, överkänslighet för smärta. 
Spastisitet i vänster sida som gör att jag överbelastar kroppen, med nya diskbråck i ryggen som resultat. 
Powerwalks är det enda träningen som passar. 
Mediciner som gör att det ska göra mindre ont och så att hjärnan lugnar ner sig så att man ska få sig några timmars sömn. 
Men jag har kommit till den punkt i livet som gör att jag mår faktiskt jättebra. 
Jag kan i alla fall jobba 25% på en arbetsplats som passar mig. 
Jag har en familj som jag älskar. 
Mitt hem i Norra Yttervik är min oas där jag kan hitta mitt lugn.
Djuren runt omkring mig!🦋🐕🐱🦊🐈🐔🐓🐥💕
Tacksam över vad jag har och ändå har åstadkommit. 
Jag saknar hästarna och hundkappen, men ingen av sporterna är något min kropp orkar med. Men jag har ett bra liv!😍
Var rädd om dig! 
Hockey eller hästar?
Hjärnan finns inte som reservdel ännu,  så ta vara på den du har.
Läs gärna texten från Expressen som jag länkat till nedan. 
Hjärnskakningar sätter sina spår!

hjärnskakningar som avslutat karriärer
#1 - טכנאי מזגנים בראשון לציון

I have visited your website repeatedly, and found it to be very informative

Svar: Thank you!🙏
Ulrika Bergkvist

#2 - Roland

Thanks designed for sharing suhh a fastidious thought, article is pleasant, thats why i have read it completely