đŸŒșSommarens planteringar!đŸŒș💕

Vi Ă€lskar vĂ„r trĂ€dgĂ„rd!❀
Den hĂ€r sommaren har vi utökat trĂ€dgĂ„rden nĂ„got. 
Det första som gladde mig den hĂ€r vĂ„ren var att min Azalea blomnade för första gĂ„ngen. 
I entrén har vi tvÄ krukor med bÀgarranka.

Vi köpte in en rhododendron som Ă€r otroligt vacker i inledningen av sommarmĂ„naderna. 
Pionen har ocksĂ„ blommat rikligt den hĂ€r sommaren, den gillar varma soliga dagar som jag. 

Vi fick besök av tidningen Norran hĂ€r i SkellefteĂ„. 
Ett fint reportage dĂ€r vi fick visa upp en del av trĂ€dgĂ„rden. 
Det Àr en vÀldig planering med anlÀggningen av en trÀdgÄrd.
Man vill ju helst att man ska ha blommning i rabatterna hela sommaren. 

Liljorna gör mig speciellt glad!



Jag tycker Ă€ndĂ„ att vi fĂ„tt ihop det rĂ€tt ok Ă€ndĂ„. 
Vi smÀllde upp en rabatt med nÀvor runt foten pÄ manchuriska valnötstrÀdet.

Vi anlĂ€gger ytterligare en grĂ€smatta, sĂ„ vĂ„r robot grĂ€sklippare Roberta ska fĂ„ lite mera att göra, Robert Ă€r den som klipper hela gĂ„rden nĂ€rmast huset. 
Nog Àr det bra med robotar förutom nÀr man vill ha grÀsklipp att tÀcka odlingarna med. Men svÀrförÀldrarna har delat med sig av sitt.
Ibland inser man helt plötsligt att det har blivit lite för mycket av en del. IgĂ„r kĂ€mpade jag i stora rabatten framför huset, dĂ„ irisen hĂ„ller pĂ„ att ta över. 


Jag plockade bort en hel del och har erbjudit intresserade att komma och hÀmta sÄnt som jag plockat bort.
Pelargonerna trivs, dom fĂ„r ju flytta utomhus pĂ„ sommaren. 




Eftersom det sÀllan har regnat den hÀr sommaren sÄ glömde jag bort att stÀlla min stora pelargon under tak nÀr det vÀl kom. Den blev drÀnkt och jag hoppas att den klarar av att ÄterhÀmta sig.

I övrigt sĂ„ har jag inte sĂ„ mycket i kruka förutom medelhavs vĂ€xterna. 
Jag har lyckats fĂ„ nĂ„gra hibiskus att överleva sen förra sommaren och nu blommar dom igen. đŸŒș

Men ett par dahlior och andra blommor jag tycker Àr vackra fick pryda nÄgra krukor.


Klematisen gör ingen besviken!

Astern blommar som bara den!

Det Ă€r dĂ„ ingen brist pĂ„ pollinerare hĂ€r i Norra Yttervik. Det surrar i rabatterna bĂ„de hĂ€r och dĂ€r. 
Men meningen med allt det hĂ€r Ă€r att man ska kunna njuta av att tillbringa tid i trĂ€dgĂ„rden och vilka underbara sommardagar/ kvĂ€llar vi haft!!! Varmt och skönt!💕🌞



Pandemin har börjat slĂ€ppa sitt grepp nĂ„got sĂ„ att det har blivit lĂ€ttnader i restriktionerna. TyvĂ€rr ser man mĂ„nga som trĂ€ngs igen och smittan ökar igen!
Nu nĂ€rmar sig hösten och tillika slutet pĂ„ min semester, men Ă€n sĂ„ kan vi leva och mĂ„!🙏